Przejdź do głównej zawartości

Polecane

'Najsłabsze ogniwo' Robert Małecki

 ' Zło czai się w każdym z nas. Dlatego wszyscy jesteśmy podejrzani.' Piotr Warot jest znanym autorem powieści obyczajowych. Pewnego dnia podczas rodzinnego grilla, którego jest organizatorem ginie jego brat wraz ze swoją dziewczyną. W pierwszej chwili rodzina myśli, że młodzi chcieli pobyć tylko we dwoje i pewnie zaszyli się w jakimś SPA na romantycznym wyjeździe. Kiedy jednak kolejne dni nie przynoszą żadnych wieści od Aleksa i Aliny sprawa wydaje się jasna- stało się im coś złego. Na dokładkę ze swojego domu ucieka młody Kuba Magiera- sąsiad Warotów. Czy zaginięcie tej trójki ma coś ze sobą wspólnego? Przez jakie trudności będzie musiał przebrnąć główny bohater, by dosięgnąć prawdy i oczyścić się z niesłusznie stawianych zarzutów? Robert Małecki serwuje swoim czytelnikom historię pełną napięcia i tajemnic czyhających na każdym kroku. Nie możemy być pewni, kto mówi prawdę, a kto stara się za wszelką cenę ukryć różne fakty mające wpływ na główną sprawę. Mkniemy między taje

'Mózg. Granica życia i śmierci' Adrian Owen


Kiedy zaczyna się i kończy świadomość?,  czy całkowicie niereagujący pacjent, leżący bez ruchu i mimiki, może być świadomy? Co oznaczają tajemnicze  słowa ‘szara strefa podświadomości’?  Na te jak i na kilka innych trudnych pytań odpowiedzi znajdziemy w książce ‘Mózg. Granica życia i śmierci’  autorstwa Adriana Owena.




Autor  książki jest neurologiem, wybitnym badaczem specjalizującym się neuronauce kognitywnej. Od lat prowadzi badania pacjentów z urazami mózgu oraz jego zaburzeniami, wykorzystując do swoich badań funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) oraz elektroencefalografie (EEG).  

„Drogi Adrianie,
Proszę użyć mojego przykładu do pokazania ludziom, jak ważne są skany. Chcę, żeby dowiedziało się o nich więcej osób. Mam wobec tej techniki dług wdzięczności. Nie reagowałam na otoczenie i mój przypadek wydawał się beznadziejny, ale skany pokazały, że nadal istniałam.
Skany zadziałały jak magia – odnalazły mnie.
Całuję, Kate.”



To słowa Kate skierowane do Dr Owena. Tej samej Kate, która kilka lat przed napisaniem tych słów leżała w szpitalnym łóżku bez żadnego kontaktu z otoczeniem.  Która była zamknięta w swoim ciele, w tajemniczej szarej strefie.



W ‘Mózg. Granica życia i śmierci’   opisuje historie osób, które były odbierane przez społeczeństwo jako ‘warzywa’ bez kontaktu i świadomości. Dr Owen pokazuje, że przy użyciu specjalistycznych sprzętów i wielu badań można dotrzeć do człowieka na pozór zamkniętego w swoim ciele. Osoby będące w stanie wegetatywnym potrafiły odpowiedzieć mu na zadawane pytania, pokazywały tym samym, że są i żyją, tylko trochę inaczej niż zwykły, zdrowy człowiek. Książka ta zmusza do refleksji, wzrusza, daje ogromne nadzieje rodzinom i bliskim osób przebywającym w stanie wegetatywnym.

 Autor pokazuje  także poprzez  te wszystkie historie  swoje życie, jak ważny jest dla niego pacjent. Każdy jest dla niego wyjątkowy, nie ma tam miejsca na lekarską rutynę. Dr Owen oddaje się  temu co robi w całości.

Książka mimo, że jest pozycją popularnonaukową dostarcza nam nie tylko wiedzy w wybranym temacie, ale kryje wiele emocji. Ukazuje, że każdy z nas ma marzenia, pragnienia, smutki, radości.  Nawet osoba w stanie wegetatywnym odbiera wszystkie bodźce, które do niej trafiają i próbuje się z nami skontaktować. Nie zawsze widać to gołym okiem, jednak gdy zajrzymy w głąb ludzkiego mózgu wszystko staje się jasne.

Dla mnie książka ‘Mózg. Granica życia i śmierci’   jest tym bardziej ciekawa i wywołała we mnie tyle emocji, ponieważ  sam pracowałem  z osobami przebywającymi w śpiączce, w stanie wegetatywnym. Podczas swojej pracy nigdy nie wątpiłem w to, że pacjent mnie nie widzi, nie słyszy, zawsze wiedziałem, że  jest pośród nas i wszystko do niego dociera. Historie opisane przez Owena tylko utwierdziły mnie w swoim zdaniu i dały wielkie nadzieje na przyszłość.

Dziękuję Wydawnictwu Feeria Science
za udostępnienie egzemplarza książki do recenzji






Komentarze